Nemme råd til at prioritere sund mad i hverdagen

Det er ikke altid lige let at vælge det sunde måltid frem for det usunde, og det er der mange forskellige grunde til. Det kan være travlhed eller økonomi, der er grunden, men det kan også være, at du mangler inspiration til lækre, sunde måltider, som ikke kræver alt for meget arbejde. Heldigvis er der råd for, hvordan det bliver lettere at prioritere sund mad i hverdagen.

 

Planlæg, planlæg, planlæg

Vi kender alle følelsen, når man kommer sent hjem fra arbejde eller studie, og sulten hurtigt melder sig. Her kan det være svært at tage sig sammen til at finde på en lækker, velsmagende ret, gå ned og handle for derefter at kokkere det til et lækkert måltid.

Det er her, at planlægning kommer ind i billedet. Sætter du dig ned en gang eller to i løbet af ugen og laver en plan for, hvad du skal have at spise i ugens løb, kan du på en gang handle næsten alt ind, du har behov for. Herved er det nemmere at tage sig sammen til at få lavet det sunde måltid, når alt du alligevel skal bruge, allerede er i køkkenet.

 

Prøv nye ting og udvid din madhorisont

Når folk skal kaste sig ud i sunde retter, skræmmer det ofte nogle væk, når de kigger på ingredienserne, der er listet i opskriften, og de ikke bryder sig om en enkelt ting eller to. Hurtigt kan mange af disse sunde retter virke uoverskuelige at lave, i det det er tidskrævende at finde en ret, hvor alle ingredienserne lige falder i ens smag.

Får du først en større indsigt i, hvor mange forskellige råvarer, der egentlig smager godt, kan det være nemmere fremover at lave forskellige retter med nye råvarer. Derfor bør du alligevel en gang i mellem kaste dig ud i nogle af de retter, du normalt ikke ville lave.

Det kan godt være, du normalt holder dig væk fra bær, fordi de farver tænderne, og du har brug for en tandblegning efter at have spist sådan nogle – eller det i stedet er kapers, der generelt ikke falder i din smag. Selvom du allerede har forudindtagede holdninger til de forskellige madvarer, kan det alligevel være det værd at give sig i kast med nogle nye smagsoplevelser. Sund mad kan fremover være lettere at tage sig sammen til at lave og eksperimentere med, når du først tidligere har haft nogle gode aha-oplevelser.

Spring over hvor gærdet er lavest – uden at få dårlig samvittighed

I den travle hverdag er det ingen hemmelighed, at det kan være svært at få prioriteret tid til at handle sund mad ind og lave det fra bunden af – og her er det okay at vide, at det er fint at springe over, hvor gærdet er lavest en gang i mellem. Og dette betyder ikke nødvendigvis, at du skal bestille en fedtet pizza og kaste den i dig, tværtimod. Her tænkes der i stedet på måltidskasser, hvor maden er helt eller delvist tilberedes hos dig selv, dog hvor du selv slipper for at finde på inspirerende opskrifter og handle ind. Dette bliver nemlig leveret lige til din dør. Det kan gøre det langt lettere for de fleste at prioritere sund mad.

 

 

Gør det ikke for hårdt for dig selv fra start

Ofte er det utrolig svært for mange pludselig at vende 180 grader og gå fra en usund kost til at få sunde måltider igennem systemet i stedet. Starter du for hårdt ud, kan det samtidigt betyde, at du hurtigt mister motivationen ekstremt tidligt i processen, hvilket bestemt ikke er meningen. I stedet skal den sunde linje helst holdes for evigt på et moderat plan.

Ligesom med træning har nogle mere held med sig, hvis de stille og roligt begynder at træne sig op, i stedet for fra dag et at lægge for hårdt ud. Og ligeledes med rygning, hvor folk trapper ned fra ekstremt mange cigaretter til i stedet kun en gang i mellem at ryge på en e cigaret. Det er meget forskelligt, hvad der virker for folk – selvom den hårde metode virker for nogle, kan den blide opstart altså i stedet være det, der holder motivationen oppe for andre.

 

 

Social Dining is the new black

Er du en passioneret foodlover, er du sikkert stødt på konceptet Social Dining – et koncept, som måske er mere udbredt i udlandet, men som også langsomt breder sig i Danmark. Når du ser restauranter annoncere med ’Social Dining’, betyder det ofte at de serverer deres mad på store fade i stedet for portionsanrettet. På den måde kommer folk hinanden ved, når de skal række fadet rundt eller vende sig til sidemanden for hjælpe til at servere.

Men faktisk rummer konceptet meget mere:

Social Dining er et koncept, hvor maden danner rammen omkring social samvær. Du tænker måske, at dette ikke er noget nyt, da det ofte forholder sig sådan, at maden er en central del, når vi mødes med familie og venner. Det anderledes ved dette koncept er dog, at maden har hovedrollen. Herudover adskiller konceptet sig ved at være inkluderende fremfor ekskluderende. Et aspekt, som er særlig relevant i kølvandet på en stor undersøgelse, foretaget af analysebureauet Wilke, på vegne af Mary Fonden og Folkebevægelsen mod ensomhed, der viser, at et stigende antal danskere føler sig ensomme. Hver fjerde dansker savner nogen at spise med. Og at næsten halvdelen vil takke ja til en middagsinvitation fra nogen, som de kender flygtigt. Det har blandt andet resulteret i et arrangement, Danmark spiser sammen, der skal sætte fokus på, at man som enkeltperson kan gøre en forskel ved at kigge op og række ud til naboen, studiekammeraten, til fodboldklubben eller andre, som kunne trænge til at blive inviteret ind i din lejebolig i København til øl, kaffe eller en middag. Udgangspunktet er, at måltider og fællesspisning skal skabe fællesskaber og bringe folk sammen, der ikke normalt mødes.

Nogle iværksættere/virksomheder bruger allerede tankegangen. Eksempelvis tilbyder kokken bag virksomheden, I Will Cook For You, at komme ud i folks hjem, hus eller lejebolig i København, hvor han står for madlavningen ganske gratis. Gæsterne skal dog medbringe en pose med madvarer og drikkevarer til arrangementet. På Facebook opslår han middage, som folk kan tilmelde sig en plads ved. På denne måde mødes folk, der ikke kender hinanden, til hyggeligt samvær over maden.

Af andre koncepter, der implementerer Social Dining kan også nævnes; running dinner, et datingkoncept, som sætter folk sammen i par. Parrene skal så stå for at lave en ret hver til aftenens middag. Men parrene spiser ikke alle retterne sammen. De tager et nyt sted hen og spise forret, hovedret og dessert, så de hele tiden møder nye bekendtskaber. Alle parrene mødes til en stor fest sidst på aftenen, hvor man kan finde sammen med dem, man nu har fungeret særlig godt med.

Grundlæggeren af Tiger, Lennart Lajboschitz, har desuden købt en nedlagt kirke på Vesterbro, Absalon kirken, som han har omdannet til folkekøkken. Her kan man hver dag deltage i fællesspisning til 50 kr. pr næse. Man bliver bænket ved langborde, og her er det ikke meningen, at man skal ekskludere sig fra selskabet og kun snakke med sin veninde. Meningen er, at der skal være mulighed for at komme alene og falde i snak med sidemanden.

Vil du afprøve konceptet?

Så er det måske tidspunktet, du skal finde mandolinjernet (se stor mandolinjern test her) frem, servicen til de 20 personer og få øvet en velkomsttale, du kan nemlig invitere folk indenfor i dit hjem til en omgang fællesspisning. Du skal dog ikke få præstationsangst – du kan sagtens omdanne dobbeltsengen til siddepladser og bænke folk ved sofabordet – for Social Dining handler om at komme hinanden ved, og det sociale aspekt. I den forstand kan du i realiteten blot invitere folk på en omgang hotdogs. Vil du vide mere om, hvordan du gør eller registrere dit arrangement, så gå ind på www.danmarksoisersammen.dk. Og læs mere.